ACIO
  • Etusivu
  • Palvelut
  • Blogi
  • Yhteystiedot

Hyvä ja halpa yrityslaite - totta vai tarua?

29/4/2019

 
Kuva
​​Törmäämme yrityksissä toisinaan tilanteeseen, että joko tuttavan suosituksen tai muuten vain erinomaisen myyntimiehen kautta on hankittu "hyviä ja halpoja yrityslaitteita" eli tietokoneita tai joitain oheislaitteita. Sinänsä asiassa ei ole moitittavaa, jos kauppa käy ja kohtuuhintainen tavara vaihtaa omistajaa, myyntimies saa provisionsa ja asiakaskin on tyytyväinen hankkimaansa kohtuuhintaiseen tuotteeseen. Vai onko sittenkään? 

​Hetkellisesti ostaja voi ollakin tyytyväinen hankintaansa, mutta pitkällä aikavälillä asia muuttuu empiiriseen kokemukseemme perustuen olennaisesti. Moitittavuuskin nostaa päätään viimeistään siinä vaiheessa, kun myyjä on ymmärtämättä pohjimmiltaan yrityksen toimintaa ja it-ympäristöä vakuuttanut ostajan siitä, että kysymyksessä on juuri oikea laite kyseisen yrityksen tarpeisiin. 
​
​Kumppanuuteen perustuvan toiminnan lähtökohtana on pyrkiä pitkäjänteiseen yhteistyöhön, jossa asiakkaan liiketoimintaa tarkastellaan kokonaisuutena ja myös kaikki siihen liittyvä tietoinfrastruktuuri rakennetaan liiketoiminnan tarpeita ja budjettia noudattaen. Tuotteet määritellään ja hankitaan yhteensopivuus- ja riskienhallintatarkastelun pohjalta sekä myös niin, että ne vastaavat asiakasyrityksen kasvuun useamman vuoden aikavälillä. 
​"Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kumppanilla ei ole varaa epäonnistua hankintojen suosituksissa toisin kuin hyvän ja halvan tuotteen myyjällä, jonka provisio perustuu yksittäisen tuotteen myyntimääriin."
Kumppanimallissa yhdistyvät ammattitaito ja -etiikka sekä aito halu tuottaa asiakkaalle palveluja, jotka muodostuvat pitkällä aikavälillä liiketoiminnan kannalta järkeviksi ja kannattaviksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kumppanilla ei ole varaa epäonnistua hankintojen suosituksissa toisin kuin "hyvän ja halvan" tuotteen myyjällä, jonka provisio perustuu yksittäisen tuotteen myyntimääriin. 

Tuotteet, joita kumppani suosittelee yritykselle, ovat hankintahinnaltaan lähes aina näitä "hyviä ja halpoja" kalliimpia. Ne ovat kuitenkin aidosti yrityskäyttöön suunniteltuja ja sisältävät tyypillisesti minimissään kolmen vuoden on-site-takuun, eli viallinen tuote korjataan tai vaihdetaan paikan päällä yrityksen tiloissa - ja vieläpä luvatun vasteajan sisällä. Häiriöiden ja menetettyjen työtuntien osuus pienenee merkittävästi ympäristöissä, joissa yhteensopivuustarkastelu on tehty laaja-alaiseen liiketoimintaymmärrykseen pohjautuen. 
​
Alla on karkeasti laskettu esimerkki siitä, mitä yllä kuvattu voisi tarkoittaa euroissa kymmenen työntekijän yritykselle vuositasolla:
​
"Hyvä ja halpa" koko toimiston oheislaite (esim. tulostin)
Hankintahinta, 160,00 EUR ("erikoistarjous")
Nouto liikkeestä, 50,00 EUR (sisäinen kustannus)
Asennuskulut, 170,00 EUR (lähituki, laitteen käyttöönotto yhteensopimattomaan ympäristöön)
Laitteeseen liittyvät tukipyynnöt, 60 - 160 EUR/kk (yhteensopimattomuudesta ja laadusta johtuvat)
Menetetyt työtunnit kuukaudessa 10 henkilöä x 0,25h x 60EUR/h => 150 EUR/kk (karkea arvio)
 Yhteensä: 380,00 EUR + 60 - 160 EUR/kk + 150 EUR/kk
 => Ensimmäinen vuosi minimissään noin 2900,00 EUR

 
Yritys- ja ammattikäyttöön suunniteltu vastaava laite
Hankintahinta, 480,00 EUR (yhteensopiva ja laadukas)
Nouto liikkeestä, 0,00 EUR (laite toimitetaan suoraan yrityksen tiloihin)
Kumppanin asennuskulu, 85,00 EUR (lähituki, laitteen käyttöönotto yhteensopivaan ympäristöön)
Laitteeseen liittyvät tukipyynnöt, 5 - 10 EUR/kk (keskimäärin yhteensopivassa ja laadukkaassa laitteessa)
Menetetyt työtunnit kuukaudessa 10 henkilöä x 0,1h x 60EUR/h => 60 EUR/kk (karkea arvio)
Yhteensä: 565,00 EUR + 5 - 10 EUR/kk + 60 EUR/kk
=> Ensimmäinen vuosi noin 1345,00 EUR


Tavataan sanoa, että hyvä tilitoimisto haukkuu hintansa - sama pätee myös asiantuntevaan it-kumppaniin.

    Arkisto

    joulukuu 2019
    huhtikuu 2019
    heinäkuu 2018

Kuva
Kuva
Copyright Acio Oy | 2916924-8
  • Etusivu
  • Palvelut
  • Blogi
  • Yhteystiedot